Reisverhalen van Minouk

Jungle, aapjes, Bertje de slang en het binnenland (Blaka Watra)

Natuurlijk ben ik hier voor school, maar trips maken hoort daar natuurlijk ook bij! Zo ben ik vorig weekend naar Blaka Watra geweest met elf anderen.
De trip begon in Lelydorp waar onze gidsen ons op stonden te wachten met drie jeeps. De tassen werden achterin gegooid en daar begon het avontuur. Na een onwijs mooie tocht door de jungle kwamen we aan bij Berg en Dal. Wat een mooie plek zeg! Helemaal afgelegen, super stil, super rustig en je voelde je er helemaal vrij. Bij Berg en Dal gingen we met de zipeline door de jungle en over de Suriname rivier. Met zo'n 55 km/h vliegen door de jungle is toch wel een fijn gevoel. Vol adrenaline lekker gezwommen in de Suriname rivier en kennis gemaakt met Bertje de slang. Dit is de slang van een van de gidsen; half jaartje oud en super tam. Iedereen mocht hem vast houden en met hem knuffelen.

Na die tijd vertrokken we weer met de jeeps naar de goudmijnen om daar te slapen. Hangmatten opgehangen onder de sterrenhemel en heerlijk Surinaams gegeten; kip met rijst en kouseband. Daarna een kampvuur aangestoken en ouderwets liedjes gezongen rond het kampvuur met de lokale bevolking (marrons). Vervolgens nog een goed gesprek gehad met een van de marrons waarbij hij mij op het hart heeft gedrukt dat je moet genieten van de kleinste dingen en dat je daar dankbaar voor moet zijn.

De volgende dag werd ik heerlijk ontwaakt in mijn hangmat in de buitenlucht. Na een ontbijt (bolletje met kaas en koffie!) vertrokken we naar de goudmijnen om daar een kijkje te nemen. Dit vond ik erg indrukwekkend. In de goudmijnen werken mannen dag en nacht en het is onwijs zwaar werk. Zij wonen in een soort van tenten bij de goudmijn en zien hun familie nauwelijks. Na de goudmijn gingen we naar het stuwmeer om even lekker te zwemmen. Onderweg nog even op de rand van een brug gestaan voor mooie foto's (komen later meer foto's op facebook). Na het zwemmen begon het jungleavontuur pas echt. Ik dacht dat we de jungle op de eerste dag al gezien hadden, maar dat nam ik al snel terug. Wat een geweldig uitzicht zeg! Zeker als je bovenop de jeep mag zitten en alles kunt zien.

Voor de afkoeling dachten we onderweg even te zwemmen in een kreekje, maar deze was niet bereikbaar. Dan maar even in een klein stromend plasje zitten en jezelf wassen.. Eenmaal op bestemming aangekomen werd iedereen sprakeloos. Wat een uitzicht... bovenop een berg kon je kijken naar de zonsondergang.. uitzicht op de boomtoppen van jungle en even aan niks anders denken dan aan dat moment. Het gevoel en het uitzicht vallen gewoon niet te omschrijven.

Toen de zon onder was maakte we weer een kampvuur en hebben we lekker patat gegeten, de gidsen verzorgden ons goed!!. Het slapen was wel even een dingetje.. Geen lekkere hangmat, maar een zeil wat diende als bed. We lagen met z'n alle op een groot zeil op een open stuk op de bergtop, met nog steeds het uitzicht over de jungle. 's Morgens wakker worden met aan de ene kant de zonsopkomst en aan de andere kant een gids die dieren aan het spotten was. En zowaar kwamen er apen in de bomen dichtbij ons, wauw! Na een ontbijt met ei gingen we weer verder. Langzaam aan weer richting Paramaribo met een aantal tussenstoppen; ananasplantage, indianendorp en Carolina. Bij Carolina nog even de hangmatten opgehangen om even te rusten, ook konden we lekker zwemmen. Bij toeval kwamen er twee speedboten langs waarop we mee mochten. Dus ook nog een tochtje over Suriname rivier gehad!

Al met al was het een super mooie, avontuurlijke trip!!

Gerko

Thanks voor je prachtige verhalen lieverd ???? wat een avonteer