Reisverhalen van Minouk

It's good to be back!

Lieve allemaal,

Leuk dat jullie weer benieuwd zijn naar mijn avonturen!

Donderdag kwam ik na een goede vlucht aan in Suriname. Ik vond het gek om hier na ruim een jaar weer te zijn, maar ook voelde het meteen weer erg vertrouwd. Dit komt voornamelijk omdat er niks, maar dan ook echt niks veranderd is!

Zaterdag ben ik meteen de jungle in gegaan. Samen met een aantal andere stagiaires zijn we op quads door de jungle gaan rijden. Foto's hiervan volgen nog! Deze dag was erg mooi, langs veel bekende plekjes gereden en we hadden gelukkig (op een paar harde buien na) goed weer! Om een indruk te geven, op een vlak gedeelte reed je rond de 70 km/h!

Zondag ben ik samen met Anouk de jungle in gegaan voor onze eerste trip. Anouk heb ik voorafgaand aan deze vakantie leren kennen in Nederland, zij gaat hier voor een maand vrijwilligerswerk doen in een kindertehuis. We vertrokken op z'n Surinaams een paar uur te laat vanuit de stad (Paramaribo) om naar Lelydorp (ruim een uur rijden) te gaan. Hier stond Randy ons op te wachten met onderstaande auto.

Zoals je ziet zat er alleen een dak op en waren er geen zijkanten, oftewel; als het regent word je nat. Gelukkig hebben we het grotendeels droog gehouden, maar tijdens een regenbui konden we er ook wel weer om lachen! We vertrokken naar het blaka watra gebied om vervolgens via mooie plekjes uit te komen op mijn favoriete plek in Suriname; de berg. Hieronder volgen wat foto's van de mooie plekjes die we onderweg tegen kwamen.

(bovenstaande foto is een grote kreek met blauw water "blue watra" in tegenstelling tot alle andere kreekjes in Suriname die zwart water hebben)

(bovenstaande foto is een indruk van de wegen in de jungle "het bos", het is niet op alle stukken zo vlak!)

(bovenstaande foto is Bertje de slang van Randy. Enorm gegroeid afgelopen jaar, maar nog steeds heel lief)

Na een lange, maar zeer mooie tocht kwamen we aan op de berg. We hadden snel ons kamp opgezet voor het donker werd. Nadat dit geregeld was konden we genieten van een onwijs mooie zonsondergang. De reden waarom ik zo van deze plek hou is omdat je uitkijkt over een groot stuk van de jungle. Het enige wat je hoort zijn vogels en brulapen dus je komt hier volledig tot rust!

(bovenstaande foto is op de berg genomen toen het nog licht was)

(bovenstaande foto is op de berg genomen toen de zon onder ging)

Toen de zon eenmaal onder was begon Randy met koken. Net als vorig jaar kregen we overheerlijke zelfgemaakte frietjes! En om nog enigszins gezond te doen hadden we ook komkommer en tomaat!

Voor de rest van de avond hebben we een kampvuur gemaakt, veel gepraat met elkaar en vooral genoten van de rust. Op een gegeven moment hoorde ik geluiden van padden en kikkers, zoals sommigen weten vind ik niet veel dieren eng, maar padden en kikkers... nee daar heb ik liever niks mee te maken! Toch vond Randy het nodig om deze op te gaan zoeken en heb ik voor het eerst in mijn leven een pad vastgehouden (ik denk ook de laatste keer). Onderweg kwamen we veel nachtzwaluwen tegen en daar moesten we natuurlijk ook even mee op de foto. Op onderstaande foto is het een baby nachtzwaluw.

Na een aantal uur in de hangmat te hebben geslapen werd ik wakker van de brulapen. Het was een korte nacht, maar kregen een heerlijk ontbijt; scrumbled egg met koffie! Na het ontbijt nog even gerust in de hangmat om vervolgens vol goede moed te beginnen aan de terugreis. Om te laten zien dat niet alle wegen zo zijn als een van de foto's hiervoor, nog even een foto van een echte jungleweg!

De terugreis zat vol avonturen. We hebben verschillende apen gezien (zijde apen en doodskop apen). We hebben mijn grootste droom in vervulling laten gaan: een luiaard zien én uiteindelijk hebben we er een vastgehouden!!! We hebben onderweg gezwommen in een kreekje om enigszins schoon te worden. En we zijn naar verschillende inheemse dorpen geweest (cassipora en redi doti). In cassipora kwam Randy bekenden tegen en hebben we zelfgemaakte indiaanse wijn geproefd (ZOET!). In redi doti zijn we omgetoverd tot echte indianen door een bepaalde vrucht op onze wangen te smeren.

Al met al was het een onvergetelijk weekend en ben ik blij om weer terug te zijn in Suriname!

(hieronder volgen nog een aantal foto's van de terugreis)

(op bovenstaande foto zijn twee zijde apen te zien)

(op bovenstaande foto liggen Anouk en ik uit te rusten nadat we gebaden hadden in het kreekje)

(op bovenstaande foto zijn huizen te zien uit het dorp Cassipora)

(op bovenstaande foto is een oud klaslokaal te zien in Redi Doti)

(op bovenstaande foto drink ik uit een jonge kokosnoot die we vervolgens op hebben gegeten)

(op bovenstaande foto is mijn grootste droom uitgekomen! wat een lieverd)

Reacties

Reacties

Ineke Oudekerk

Fantastisch Minouk! Wat een mooi verslag met prachtige foto's en wat fijn dat je dit met ons deelt. Je bent wel dapper zeg, die pad....brrrrrrr :) .
Heel veel plezier, hori yu srefi en tan bun!
brasa
Ineke

Titia

Hahaha een echte ondekkingsreiziger ben je ! super om te zien ! <3

Marlijn

Gaaf Nouk! Ben trots op je :) Geniet!!!

Ria

Wat heerlijk weer zo lekker met je mee te kunnen reizen. Prachtig die foto vanaf de berg! Liefs en knuffels!

Gerko

Mooi verslag meisje en fijn om te zien en te lezen dat je geniet! Liefs, papa ???? en tot snel.

Arson.

Lieve Minouk, Ik ben trots op je. Je komt toch wel weer terug ?

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!