Reisverhalen van Minouk

Genieten, genieten en nog meer genieten!

Het is alweer even geleden dat ik jullie op de hoogte heb gebracht van al mijn avonturen. Dit komt voornamelijk doordat ik vrij weinig thuis ben. Ik probeer zo veel mogelijk dingen te doen en volop te genieten van mijn tijd hier. En dat lukt! Ik geniet echt enorm, het voelt alsof ik weer thuis ben!

Kraamvisite

In het afgelopen jaar dat ik in Nederland was hebben twee vrienden van mij een dochtertje gekregen. Dit prachtige meisje mocht ik bewonderen. Wat een onwijs mooi kindje. Heel rustig en nog heel erg klein! Als cadeautje had ik uit Nederland een rompertje meegebracht met ‘I love Amsterdam’. Toen ik dit in Amsterdam met mama en Marlijn kocht dacht ik dat het te klein zou zijn. Eenmaal voor de prachtige meid gehouden bleek het nog veel te groot te zijn!

Samen met een aantal andere vrienden hebben we heerlijk buiten gebarbecued en was er speciaal voor mij Javaanse bami gemaakt, mijn favoriet! Ik vond het een geweldige dag om iedereen weer te zien en samen te zijn!

Bigi poika / tibiti sula

Het binnenland is hetgeen waar mijn hart echt ligt. Het moment dat je richting de jungle rijdt en van een asfalt weg een bauxietweg op rijdt geeft mij een heerlijk gevoel. Je komt bijna geen andere mensen tegen, geen andere auto’s en je hoort alleen maar vogels fluiten!
Gelukkig mocht ik weer het binnenland in en gingen we naar Bigi Poika. Dit is een inheems indiaans dorp waar we de volgende dag een kijkje gingen nemen. De eerste dag reden we iets voor het dorp de jungle in waar we op een heerlijke plek ons kamp op hebben gezet. Naast een kreekje hebben we geslapen in onze hangmatten.

De volgende ochtend weer lekker zwemmen in het kreekje en langzaam het kamp opbreken om vervolgens door te rijden naar Bigi Poika. Hier eenmaal aangekomen werd ik stil. Ik blijf het bijzonder vinden hoe mensen in het binnenland leven. Ze hebben, in vergelijking met Nederland en Paramaribo, vrij weinig. Leven voornamelijk van de natuur en genieten van het leven met elkaar. We leerden een meneer kennen die veel kon vertellen over zijn leven. Samen met zijn familie maakte zij cassavebrood. Deze verkopen ze elke zondag op de markt in de stad. Wij mochten zien hoe ze deze maken en hebben het geproefd; heerlijk!

Uit het dorp reden we door naar Tibiti Sula. Ik was hier nog niet eerder geweest en wist ook niet wat ik kon verwachten. Na een rit door de jungle konden we niet verder met de auto. We pakten onze belangrijke spullen en liepen een stukje verder. Hier was een erg indrukwekkende stroomversnelling waar we ook in konden zitten.

Na even gezwommen te hebben en vooral genoten te hebben van het uitzicht reden we een stukje terug met de auto. Hier hadden we een huis zien staan van houthakkers. Deze waren niet aanwezig dus hebben wij hier geslapen. Weer aan een onwijs mooi kreekje hebben we in onze hangmatten in het huisje geslapen!

Nadat we het kamp klaargemaakt hadden gingen we even lekker ontspannen bij het kreekje. In mijn ooghoek zag ik een enorme kop op ons afkomen. Snel Randy erbij geroepen want het leek wel een mega grote anaconda. Wat bleek… het was een reuze otter! Eenmaal bijgekomen van de schrik hebben we lekker gegeten. Na het eten gingen we nog opzoek naar dieren. Toevallig of niet… maar we vonden nu wel een echte anaconda! Het was nog een kleine maar wel heel erg mooi!

Holi Pagwa

Zondag 12 en maandag 13 maart was het holi pagwa in Suriname. Dit is een hindoestaans feest waarbij ze het slechte achter zich laten en verbranden en het goede meenemen. Deze verbranding vond zondag plaats. Samen met het huis van Anouk gingen we met een hindoestaanse man mee naar het ritueel. Eerst werden er allerlei rituelen gezongen en vervolgens werd een grote stapel in de brand gestoken. Hierna volgde een feest.
Maandag was pagwa in de stad – dresscode; een wit shirt. Dit omdat er met kleurpoeder werd gegooid en met een wit shirt was dit het beste te zien! Zowel in de palmentuin als op het plein was er feest. In de palmentuin waren er verschillende bandjes die optraden en natuurlijk veel eten! Op het plein was een feest van ‘Lustig’. Vorig jaar was ik bij een ‘Lustig’-feest voor oud en nieuw. Dit was erg gezellig. Samen met vele studenten en Surinamers genieten van de zon en de muziek onder het genot van een drankje!

Savanne en Palulu

Omdat ik hier toch echt ben om te genieten van de jungle ging ik weer de jungle in. Dit keer niet ver rijden, maar vooral een paar dagen rusten en genieten. We vertrokken naar een savannegebied in de buurt van het vliegveld. Hier sliepen we in een soortement huis. Na gegeten te hebben en natuurlijk weer gerust te hebben maakten we een kampvuur om te genieten van de onwijs mooie sterrenhemel met als achtergrond geluid vogels. Onze rust werd snel verstoord door een grommend geluid. Randy dacht in eerste instantie dat het een uil was, maar niets bleek minder waar; het was een haas! Aangezien we niet veel eten mee hadden genomen omdat we zelf wilde jagen kozen we ervoor om de haas te schieten. Direct schoongemaakt en de volgende dag gegeten op Palulu. Wat is dit onwijs lekker zeg!
Na nog meer gerust te hebben in de savanne reden we naar Palulu. Dit is een plek waar je kan kamperen. Er zijn drie kampen aan een lange kreek. Een van deze kampen konden wij gebruiken; ‘Herman kreek’. Hier hebben we natuurlijk weer gerust en veel gezwommen.

Al met al waren het super ontspannen dagen en heb ik enorm genoten van de mooie natuur van Suriname.

Aangezien mijn laptop niet helemaal meewerkt volgen de foto's nog!

Reacties

Reacties

Gerko

Das zeker genieten ???????? kan niet wachten je te zien lieverd ????

Ria

Kostelijk, die verhalen van jou Minouk!!
Wat heerlijk dat je weer zo genieten kunt van de prachtige natuur.
De levenswijzen en levenswijsheden zul je voor altijd bij je houden. Mooi toch!
Dit is je allemaal zo gegund.
Een knuffel en een enorrrme kus van ons!!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!