Reisverhalen van Minouk

Wat regen kan doen...

Zoals jullie misschien wel merken vergeet ik soms een blog bij te houden. Het is lastig om alles in één keer te vertellen, omdat ik hier onwijs veel doe en mee maak. Toch heb ik nu een extra blog om jullie op de hoogte te brengen van een avontuurlijk weekend.

Zondag tot dinsdag ging ik op trip. De trip was naar Tibiti, dit is een rivier ten zuid westen van Paramaribo en niet al te ver rijden. Een aantal dagen eerder was ik hier ook al geweest, maar deze trip verliep toch even wat anders...

Samen met twee andere Nederlanders, Randy en Remon vertrokken we met de open jeep. We merkten dat het al aardig begon te regenen, maar dit mocht de pret niet drukken. En.. liever regen in de auto dan 's avonds bij het kampvuur. Eenmaal bij Tibiti aangekomen stapte we over op de boot om een mooie plek te zoeken wat ons kamp zou worden. Deze plek werd snel gevonden. Het was een soort eilandje. Denk hierbij aan een grote rotsblok van 6 bij 4 meter met een aantal bomen. Aan deze bomen maakten we zeilen vast voor als het zou blijven regenen (wat we natuurlijk niet hoopten!). Ook bonden we de hangmatten aan de bomen en hebben we heerlijk genoten van het uitzicht. Het is een gebied met veel vogels wat de omgeving erg levendig maakte! Na een vrij korte nacht maakten we maandag, opnieuw door de regen, een junglewandeling. Denk hierbij niet aan een weg door de jungle, maar aan een zelfgemaakt pad. Randy voorop met een houwer (kapmes) om de weg vrij te maken en wij erachteraan. Veel mooie bomen gezien, veel geleerd over het nut van deze bomen en vooral weer genoten van de mooie natuur. Na de wandeling weer lekker gegeten en natuurlijk ook weer gerust. Helaas bleef het regenen maar nog steeds bleven we genieten. Tot de nacht van maandag op dinsdag... Doordat het zo onwijs veel regende en de rivier naar beneden afloopt begon het water steeds meer te stijgen. Toch hoefden we ons geen zorgen te maken en konden we lekker slapen. Eenmaal in de hangmatten werd een van de andere Nederlanders wakker, omdat zijn hangmat in het water hing. Wat bleek; het water was iets te snel aan het stijgen. Nog steeds hoefden we ons geen zorgen te maken en zou alles goed komen. De hangmatten weer wat hoger gehangen en weer gaan liggen. Tot een half uur later bleek dat ons eiland wel erg klein begon te worden en het misschien toch wel verstandig was als we de spullen in vuilniszakken gingen doen voor het geval dat het hele eiland onder water zou lopen.

En wat bleek; ons mooie kamp konden we gaan opbreken, want het eiland zou inderdaad onder water lopen.

Randy en Remon haalden de visnetten op die we de dag ervoor geplaatst hadden en wij ruimden alle spullen op. In het donker met stromende regen voeren we terug naar de auto. Bedenk hierbij dat het ongeveer 3 uur 's nachts was, doorweekt van de regen en koud. Na een lange tocht kwamen we bibberend van de kou weer aan bij de auto. Hier een nieuw kamp opgezet om even op te warmen met een kopje thee en toch nog even wat te slapen. Na wat rust te hebben gepakt vertrokken we via Tibiti Sula naar zanderij en was de avontuurlijke trip ten einde!

Nog nooit heb ik het zo veel en hard zien regenen.
Nog nooit heb ik beseft dat een eiland kan overstromen door deze regen.
Door de vele regen in februari is er ook een dorp in het binnenland overstroomt. Deze trip heb ik veel aan deze inwoners gedacht die door de sterke stroming veel spullen en misschien wel naasten zijn verloren.

Ik ben blij dat ik weer heelhuids in de stad ben.
Samen met papa (die gisteren aangekomen is) zal ik genieten van mijn laatste tijd hier.
Herinneringen op doen die ik nooit meer zal vergeten en vooral levenslessen op doen die ik mijn hele leven bij mij zal dragen!

Reacties

Reacties

Ria

Hoezo we gaan lekker survivallen!? Zo letterlijk hoeft dat nou ook weer niet!
Hahaaaaa, mooi verhaal Minouk!!
Geniet met papa samen maar fijn deze komende week. Time flies when you're having fun!
Lieve groetjes en dikke knuffel van ons!!

Britte

hahaha...mooi geschreven Minouk. Het was een super ervaring!! Fijn dat alles goed is gegaan he! Heb je nog foto's?
Veel groetjes!!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!