Reisverhalen van Minouk

Al 89 dagen op Surinaamse bodem, nog 34 te gaan..

Alweer een tijdje geleden dat mama en Marlijn er waren. Na een liefdevol afscheid ging ik met m’n huisgenootjes naar de stad om 40 jaar onafhankelijkheid (srefidensie) te vieren. Bijzonder om zo’n feestdag hier mee te maken. Yvonne en ik hadden een shirt aan met de Surinaamse vlag erop, nou dat hebben we geweten.. enorm veel mensen wilde met ons op de foto en we werden van alle kanten gefilmd.

Ik zal eerst even vertellen wat ik afgelopen tijd gedaan heb en wil dan wat vertellen over het onderzoek.
Op sinterklaasavond heb ik met de hele groep sinterklaas gevierd. Van sinterklaas had ik veel leuke cadeautjes gehad die ik allemaal als herinnering kan houden aan Suriname. De volgende dag was ik op skype erbij om met papa sinterklaas te vieren. Best gek om iedereen bij elkaar te zien, maar gelukkig was de verbinding goed en heb ik volop kunnen genieten van wat quality time met de familie.
Samen met acht meiden heb ik een roadtrip gedaan. Er staan al wat foto’s van op Facebook. Wat was dat leuk zeg! Vrijdagavond vertrokken we richting Zanderij (het vliegveld), want daar was een feest in de buurt. Na een korte nacht vertrokken we zaterdag naar Ston Eiland. Wauw, wat een mooie omgeving is dat zeg! Daar hebben we lekker gelegen in onze hangmatten, gezwommen en ’s avonds gebarbecued met frikandellen en hamburgers. Na het eten kwam de eigenaresse van Ston Eiland naar ons toe om te vertellen dat ze piranha’s aan het vangen waren, dus dit wilde ik wel zien en uiteindelijk ging ze het bereiden en hebben we een piranha gegeten. Ik moet zeggen.. dit was behoorlijk lekker! Om 0.00uur was Merle jarig en dit moest natuurlijk gevierd worden onder het genot van een drankje. De volgende dag vertrokken we naar White Beach waar we met een aantal anderen Merle’s verjaardag verder vierden en een modderbad namen. Al met al een super leuke roadtrip gehad!
Deze week waren er kerstvieringen op school. Maandag was het kerstontbijt, ik sta nog steeds versteld van de eetgewoontes van de Surinamers.. in groep 2 hielp ik de juf en kreeg ik zelf ook te eten. Na een bord met nasi, bami en kip kregen we nog verschillende stukken cake, gevulde ei en chips… Ja, de kinderen kregen dit ook.. Dinsdag was de kerstviering in de kerk, alle klassen hadden een eigen stukje laten zien voorin de kerk. Naast deze voordrachten werden er verschillende liederen gezongen, werd er een verhaal verteld en werd er gebeden. Bijzonder om dit mee te mogen maken.

Het onderzoek.. ik kan eindelijk zeggen dat ik er echt trots op ben hoe het onderzoek van Yvonne en mij er tot nu toe uit ziet. Na een aantal tegenslagen hebben we het onderzoek vandaag zo goed als afgerond. Komende tijd wordt het voornamelijk doorlezen en de puntjes op de ‘i’ zetten. We hebben onderzoek gedaan naar het klassenmanagement en het pedagogisch handelen van de leerkrachten op onze toegewezen school. De eerste weken hebben wij hier geobserveerd, dit waren moeizame maar achterafgezien interessante dagen voor ons onderzoek. Na de observaties hebben wij interviews gehouden met een aantal leerkrachten om te weten te komen wat zij zelf de kwaliteiten en ontwikkelpunten van de school vinden. Dit hebben wij gevraagd zodat de school en de stichting onderwijs een duidelijk beeld hebben van hetgeen wat nog extra aandacht nodig heeft. Helaas was dit wat moeilijker dan verwacht, want waar de Nederlandse leerkrachten goed kunnen reflecteren kunnen de meeste Surinaamse leerkrachten dit moeizamer. Maar ook hier heb ik weer super veel van geleerd. Door de juiste vragen op de juiste manier te stellen kregen we de informatie die we wilde en dit konden we verwerken in ons onderzoek.

Na alles te hebben uitgewerkt wat meer tijd kostte dan we dachten hebben we de resultaten op een rij kunnen zetten om vervolgens een conclusie te trekken. Aan de hand van deze conclusie kunnen we in januari aanbevelingen doen aan de school en de stichting onderwijs. Halverwege januari zullen Yvonne en ik doormiddel van een interactieve training de leerkrachten bewust maken van hun eigen kwaliteiten om deze in te zetten bij hetgeen waarin zij nog kunnen groeien. Ook zullen we dit nog met hen evalueren. Daarnaast hebben we nog een gesprek met onze opdrachtgever van de stichting onderwijs, de directrice van stichting onderwijs en het schoolhoofd indien zij beter is om het gehele onderzoek door te nemen en over te dragen.

Al met al hebben we de laatste tijd kei hard gewerkt aan het onderzoek, maar het resultaat mag er zeker wezen!

Naast het schoolwerk ga ik komende maand nog volop genieten van de laatste tijd in Suriname. Voordat we gingen werd ons verteld dat de laatste twee maanden voorbij vliegen en toen dacht ik ja, dat kunnen ze mooi zeggen, maar echt… de tijd vliegt! Nog zo’n 34 dagen en dan sta ik gewoon alweer op Nederlandse bodem. Maar niet voordat ik vrijdag op trip ga naar Apiapaati om samen met een groep van 40 studenten kerst te vieren vier dagen lang in de jungle. En oud en nieuw zal ik hier in de stad vieren, dit blijkt echt een onwijs groot feest te worden met super veel vuurwerk onder het genot van een drankje. Het tweede weekend van januari ga ik nog op trip, de laatste trip met de groep waarmee ik afgelopen keren ook op trip ben geweest. Dan zullen we vier dagen lang verschillende mooie plekken van Suriname zien waaronder Avanavero waar watervallen te zien zijn. En in de laatste week ga ik nog met Merle op trip als afsluiting voor twee dagen.

Ik hoop dat jullie nu weer een beetje op de hoogte zijn van mijn reis.
Ik wens jullie allemaal een hele fijne kerst toe, geniet van de mensen om je heen en eet lekker!
Ook een hele fijne jaarwisseling toegewenst, doe voorzichtig zodat we elkaar in 2016 weer kunnen zien.

Wan switi kresdey nanga wan bun nyunyari.
Mi lobi joe.

(Foto's zal ik later uploaden, op Facebook staan al een aantal)

Reacties

Reacties

Gerko

thanks lieverd, jij ook fijne feestdagen en we zien elkaar snel ..... dikke kus papa

Samara

Leuk verhaal om te lezen en fijn dat je het zo naar je zin hebt daar meis! en inderdaad tijd is kostbaar! Geniet er met volle teugen van en voor nu natuurlijk ook voor jou en je huisgenoten en vrienden daar een hele fijne kerst en jaarwisseling gewenst! DIKKE X. Sam ????

Bert

Wauw je hebt weer mooie dingen beleefd, zo goed dat je alles eruit haalt en alles zo intens beleeft.
Goed werk wat jullie op die school doen, zal vast een goed stuk worden.
Nog veel plezier verder.
Bert

Alieke Bast

Leuk om te lezen Minouk! Fijn om te zien dat je een leuke tijd hebt en ervan geniet. Haha de tijd vliegt soms echt he?:) Alleen maar lekker vind ik zelf. Geniet van je laatste weken daar. We meeten wel een keer als je terug bent. Jij komt wat later toch? Dikke kus

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!