Reisverhalen van Minouk

Familiebezoek en Bigipan

Toch bijzonder als familie langs komt in het land waar je zelf al bijna twee maanden leeft. Afgelopen zaterdag was het zo ver. Na een drukke tijd op stage kwamen mijn moeder en zus naar Suriname toe. Ik stond ze op te wachten op het vliegveld met onze taxichauffeur. Allerlei mensen kwamen er voorbij, maar weinig Nederlanders. Eindelijk zag ik ze door de schuifdeuren naar buiten komen. Na veel knuffels liepen we naar de taxi om nog verder te reizen naar Paramaribo. Helaas was het al donker en konden zij niet veel van de omgeving zien. Des te mooier was het de volgende dag toen ze wakker werden met het uitzicht op de palmbomen en het kreekje voor ons guesthouse.

Onze eerste trip was van dinsdag op woensdag (17-18 november). We gingen met z'n drieën naar Bigipan (vertaling: Grote vijver). Na drie en een half uur in de auto te hebben gezeten kwamen we aan bij de mangrove.

Uiteindelijk kwamen we bij onze mooie lodges aan midden op bigipan. Hier ontving Stefanie ons en kregen we een kamer. Na wat te hebben gegeten gingen we het bootje weer in om over bigipan te varen. Tot mama's grote verrassing (en grote droom) stonden er flamingo's aan de rand van het water.

De zon ging steeds meer onder en de vogels kwamen steeds meer naar ons toe. Allerlei verschillende vogels en wel 25.000 tot 30.000 in totaal. Toen de zon eenmaal onder was gingen we vissen. De gidsen hadden 's middags netten uitgezet in het water. Samen met de anderen op bigipan haalden we deze vissen uit de netten. Het merendeel van de vissen zou de volgende dag naar Nickerie gebracht worden. Een deel ervan kregen wij de volgende dag op ons bord, heerlijk!

De volgende ochtend stonden we vroeg op voor de zonsopkomst. Helaas was het wat bewolkt, maar het uitzicht was alsnog erg mooi. Na een heerlijk ontbijt hadden we even de tijd voor onszelf. Ik pakte mijn kans en ging kajakken over bigipan. Na het kajakken gingen we de boot weer in om naar het moerasgebied te varen. Aan de buitenrand van bigipan is het moerasgebied, ook hier leven veel vogels.

Al met al een super mooie, relaxte trip gehad. Zo mooi dat we dezelfde dag nog een volgende trip hebben gepland voor het weekend; Isadau!

Petra Pul

Het ziet er weer super mooi uit! heel fijne dagen met elkaar! Groetjes petra

Bert

Wauw wat mooi zeg. Jullie hebben wel een top tijd daar. Ik ben blij dat jullie het zo fijn hebben en zo genieten.

Erica Pfrommer

Lieve Minouk,
Wat een geweldige tijd heb jij in Suriname! Geweldig om via je blog mee te krijgen..En leuk om je ma en zus zo te zien genieten ????????! Ik wens jullie alledrie nog een heel fijne tijd met elkaar..geniet ervan en van elkaar! Dikke hug ????????????Erica ( uit het oog is niet uit het hart,dat weet je)

Erica Pfrommer

Al die vraagtekens en uitroeptekens zijn ontstaan door icons,die blijkbaar niet doorkomen..Na de hug waren een paar dikke smakkerds..(-;

Gerko

Nou dames das genieten zo te zien en te horen. Minouk bedankt weer voor je mooie verhalen en prachtige foto's.
Geniet er nog ff volop van met elkaar.
Liefs, papa

Titia

Top zeg zo met elkaar en wat een prachtige omgeving ! Fijne tijd nog !